0. Allmänt
Säljföretagets fullständiga namn är Öppen Gemenskap, med organisationsnummer 894001-0237, som följer den svenska konsumentköplagen och distanshandelslagen.
För att få handla i Öppen Gemenskaps webbutik måste du ha fyllt 18 år. Vi förbehåller oss rätten att annullera order från personer som uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar.
Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel, leverantörers prishöjningar och lagersaldo, eventuella oriktigt angivna tekniska specifikationer med mera samt för slutförsäljning. Samtliga priser är inklusive moms.

1. Leveranstid
Se leveranstiden i respektive produkts informationstext. Leveranstiden är vanligtvis 3-5 arbetsdagar från beställningsdagen.
Leveranstiden gäller för produkter vi har i lager. Produkter som måste beställas tar ytterligare någon eller några dagar att leverera. Har produkterna du vill beställa olika långa leveranstider och du vill ha varor med kort leveranstid först, bör du göra två separata beställningar.
Vid eventuell leveransförsening meddelas du via e-post om detta. Vid leveransförsening har du rätt att häva köpet.

2. Bekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en bekräftelse per e-post med information om din order. Det är bra om du sparar orderbekräftelsen för att ha den till hands vid eventuell kontakt med vår kundtjänst.

4. Betalningsalternativ
Öppen Gemenskap erbjuder betalning med kort (VISA, Mastercard, American Exress och Discover) via PayPal som betalningsmetod.
PayPal övervakar transaktionerna dygnet runt och de använder några av de mest effektiva krypteringsverktygen som finns på marknaden. Paypal följer de internationella standarderna PCI (Payment Card Industry) och CISP (Cardholder Information Security Program) för dataskydd.
Läs mer om PayPal här: paypal.se

5. Frakt
Fraktkostnaden ingår i priset om ej annat framgår, oavsett antalet varor i ordern eller om den delas upp i flera försändelser av Öppen Gemenskap. Öppen Gemenskap använder Postens distribution för att få varorna hem till dig eller till något av Postens utlämningsställen. Glöm inte att uppge ditt mobilnummer för att kunna ta emot SMS-avisering.

6. Transport
Om varan skadas eller kommer bort under transporten är Öppen Gemenskap betalningsansvarig. Du måste dock meddela vår kundservice inom 14 dagar i fall varan skulle skadas eller komma bort. Om du returnerar varan är det däremot du som är betalningsansvarig.
Får vi tillbaka paket som inte lösts ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig för samtliga kostnader som uppstår i samband med en sådan retur. Betalning skall ske med inbetalningskort inom 10 dagar från fakturadatum.

7. Ångerrätt
Som kund hos Öppen Gemenskap har du rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tog emot varan, eller en väsentlig del av den. Meddelande om retur ska skickas till vår kundservice senast 14 dagar från mottagandet av varan. Kontakta alltid vår kundservice per telefon eller via mail till info@oppengemenskap.se innan du returnerar varan. Meddelandet skall innehålla följande information; 1) ordernummer 2) fakturanummer 3) namn på de produkter du vill returnera 4) Orsak till retur. För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i väsentligt oförändrat skick. Varan ska förpackas i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong.
Du måste själv bekosta returporto. Retur får ej ske som postförskott eller efterkrav. Spara ditt inlämningskvitto – tänk på att du ansvarar för returförsändelse!
Returer skickas till:
Öppen Gemenskap
Kungsgatan 79
903 30 Umeå

8. Outlöst försändelse
För försändelse som ej lösts ut och ej avbeställts utan gått i retur till Öppen Gemenskap debiteras en avgift om (för närvarande) 300 kr inklusive moms för att täcka våra omkostnader (såsom transport- och administrationskostnader).

9. Fel i vara

  • 9.1 Fel vid leverans

Vi garanterar att de varor du beställt är felfria vid leveransen. Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ska du kontakta kundservice så snart som möjligt. Vi tar emot felanmälan och sänder dig en frankerad returetikett. Skicka tillbaka varan i det skick den mottogs, åtföljd av en skade- eller felanmälan, så får du en felfri, rätt vara.

  • 9.2 Fel under garantitiden

Vi garanterar att de varor du beställt är fria från tillverkningsfel under den garantiperiod som gäller för din produkt, från leverans.

  • 9.3 Reklamation

Meddelande om eventuellt fel i vara måste lämnas inom skälig tid från det att du som kund upptäckte, eller borde ha upptäckt felet. Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter 3 år.

10. Personuppgiftsbehandling
Öppen Gemenskap kommer inte att dela med sig av dina personuppgifter eller adress och e-postuppgifter till något annat företag. Personuppgifter som du lämnar via vår hemsida kommer endast att användas för att kunna skicka information till dig i samband med beställningar, frågor eller enligt de val du gjort till exempel i samband med att du prenumererar på vårt nyhetsbrev eller vill ta del av våra erbjudanden.
Du som konsument har rätt att begära:
– Utdrag av registrerade uppgifter
– Att registrerade uppgifter ändras
– Att registrerade uppgifter raderas
Kontakta oss om ni är i behov av något av detta.

11. Tvist
Vid eventuell tvist kommer Öppen Gemenskap att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.